Telefon:

0748 232 029

BLOG

Pofta de dulce – cauze, efecte, ce e de făcut

Stresul, un program de lucru incarcat si lipsa controlului asupra alimentelor pe care le consumam zilnic isi pot pune adesea amprenta asupra aspectului si modificarii greutatii corporale. Sunt multe obiceiuri si factori care inflenteaza in mod negativ felul in care luam in greutate, iar unul dintre cei mai importanti este chiar dependenta de dulce si consumul de multe alimente bogate in zaharuri.

Toate aceste aspecte legate de obiceiuri alimentare, modificarea formei corpului si cresterea in greutate nu ar fi o problema grava, daca nu ar duce in timp la mai multe afectiuni si la obezitate.

De aceea, in randurile de mai jos ne-am gandit sa tratam doua probleme care, de multe ori sunt legate si interdependente, respectiv: dependenta de dulce si obezitatea.

1. POFTA DE DULCE

Ce inseamna pofta de dulce si de ce simt nevoia de zahar?

Chiar daca de multe ori nu lauam in seama situatia si tratam pofta ca pe un simplu obicei alimentar, pofta de dulce poate ascunde anumite probleme psihice, oboseala, carente alimentare, lipsa unor nutrienti importanti pentru organism.

Pofta de dulce intre recompensa emotionala si obicei social

Adesea apelam la dulce atunci cand ne simtim suparati sau deprimati si dorim sa resimtim acea stare de bine, pe care consumul de dulciuri o genereaza imediat. In astfel de cazuri, cauzele nevoii sunt de natura psihica.

Dulcele este din ce in ce mai frecvent acea nevoie de recompensare pe care vrem sa ne-o dam dupa o forma de efort fizic, pentru ca in astfel de situatii scad depozitele de glicogen din organism.

Dulcele este rasfatul dupa momente de efort intelectual intens sau dupa ce trecem de un eveniment tensionat sau de o intalnire care ne solicita psihicul. 

Simtim nevoia de a apela la ceva dulce si atunci cand suntem obositi sau nu am avut peste noapte un somn suficient de odihnitor.

Obisnuim sa consumam dulce dupa ce am servit o masa, pentru ca acesta este rutina unei mese complete, cu de toate.

Dar totusi, ce este „pofta”?

Inainte de acontinua, vreau sa te intreb da tu te-ai intrebat vreodata, pana acum, ce este de fapt POFTA, ce reprezinta si de unde vine ea? Ce semnifica si ce iti spune pofta despre tine?

Pe scurt, din punct de vedere neurologic, pofta reprezinta un mecanism de reechilibrare. Ce insemana mai exact acest lucru?

Sistemul limbic, mai precis hipotalamusul, pentru a-ti asigura supravietuirea va „munci” mereu ca sa te readuca in „echilibru”. Din cauza obiceiurilor tale alimentare in ceea ce priveste consumul de dulciuri (adica zahar alb rafinat), nivelul tau prestabilit al glucozei este crescut si de fiecare data cand tu incerci sa il scazi (pentru ca iti propui sa nu mai consumi dulciuri sau pentru ca iti doresti sa slabesti) corpul tau va crea tot felul de pofte care te trimit la dulapul cu dulciuri? De ce face asta? Ca sa reintri in „echilibrul prestabilit” de tine anterior.Este important sa stii faptul ca sistemul limbic al creierului este responsabil cu supravietuirea ta si face totul pentru asta.

De asemenea, pofta/ nevoia de dulce poate arata si anumite carente in organism: lipsa de nutrienti sau minerale in corp

Studiile medicale arata ca acest obicei este legat si de lipsa de crom si magneziu sau de carente de siliciu. Datorita lor nu ne putem abtine si nu putem renunta la gustarea noasta dulce.

Vezi studiu: https://ods.od.nih.gov/factsheets/Chromium-HealthProfessional/

Exista asadar multi factori si multe cauze care ne influenteaza nevoie de dulce, cele mai importante fiind cele legate de: obisnuinte alimentare, placerea de a ne simti bine si de a ne recompensa, nevoia de a ne reincarca energetic sau de a ne consola atunci cand psihicul nostru nu este bine.

Insa oricare ar fi motivele, cel mai grav aspect este acela ca, frecventa, lipsa de masura si consumul de cantitati tot mai mari de dulciuri pot duce la diabet si chiar la obezitate.

Ce dezechilibre ascunde pofta de dulce?

Din punct de vedere medical, ca absenta a unor substante nutritive din organism, pofta de dulce inseamnă:

  • lipsa de magneziu, care este utilizat în reglarea glucozei, insulinei și a dopaminei;
  • lipsa de crom, care poate fi cauzată de efort fizic intens, stres, consumul de alimente sarace in proteine, consumul de alimente prea procesate și rafinate, obezitate, stres, insomnii, ameteli, migrene;
  • lipsa de siliciu, care duce la slabirea imunității, la deteriorarea aspectului pielii, unghiilor, părului etc.

Pofta de dulce la copii

Nu puteam discuta despre pofta de dulce fara a discuta si despre copii. Avand in vedere ca de cele mai multe ori, la varsta frageda, dulciurile sunt considerate o recompensa si se formeaza primele obiceiuri alimentare, consumul lor trebuie sa fie bine gestionat si dozat.

Ingrasarea si dereglarea metabolismului pot avea efecte negative asupra aspectului, increderii si sanatatii pe parcursul intregii vieti.

Recomandarea este sa nu lasati niciodata prea multe dulciuri la indeman copiilor. Sa nu raspundeti cu da oricarei pofte de dulce. Sa invatati copiii care sunt riscurile de sanatate pe care le pot antrena dulciurile.

2.  OBEZITATEA – cauze, tipuri, riscuri. Ce e de facut?

Una dintre consecintele greu de ignorat ale consumului excesiv de produse procesate, dulciuri si zaharuri este obezitatea. Efectele negative sunt grave nu doar din punct de vedere estetic, ci si din punct de vedere al starii de sanatate generale.

Ce este obezitatea?

Obezitatea este o afectiune medicală de nutritie și metabolism generată de depasirea masei corporale normale cu peste 25%. Cauzele ei pot fi o alimentatie excesiva, genetice, endocrine, psihice, o viata sedentara, obezitate infantila etc. Obezitatea creste riscul de accidente cardiovasculare,  diabetul de tip 2, cancer, forme severe in cazul infectarii cu coronavirus.  

Care sunt principalele tipuri de obezitate? 

Principalele tipuri de obezitate, in functie de procentul de depasire a masei corporale recomandate  și de severitate sunt:

  • obezitate de gradul I,  in care indicele de masa corporala este intre 30 si 34,9 și care este o obezitate cu risc scazut;
  • obezitate de gradul II, in care indicele de masa corporala se situeaza intre 35 si 39,9, care este considerata o obezitate cu riscuri moderate;
  • obezitate de gradul III, in care indicele de masa corporala depaseste 40 si este considerata o obozitate cu risc crescut sau obezitate morbida. 

Cum se calculeaza IMC si care e greutatea normala raportata la IMC

Indicele de masa corporala sau IMC este un calcul care permite masurarea grasimii corporale in functie de inaltime.  Matematicianul de origine belgiana, Adolphe Quetelet este autorul și primul care a folosit aceasta formula.

Formula de calcul al IMC

Formula care permite calculul indicelui de masa corporala este urmatoarea: 

IMC = greutatea, exprimata in kilograme impartita la inaltimea la patrat (exprimata in metri).

 De exemplu, pentru o femeie de  60 de kg și 1,66  ea este: 60:(1,66 X1,66) =21,78.

Dupa varsta de 20 de ani, interpretarea indicelui se face la fel pentru toate persoanele. La copii si adolescenti, se tine cont de varsta si sex, calculul fiind mult mai complicat. Acest indice reflecta, in cele mai multe cazuri, mai putin la sportivi, care este realitatea in ce priveste grasimea din corp si ce este de făcut pentru a avea o masa corporala normala. 

In cazul adultilor, un indice sub 18,5 specifica subponderabilitate. Indicele cuprins intre 18,5 si 24,9 reprezinta o greutate normala.

 Intre 25 si 29,9 persoana este considerata supraponderala. Si cu cat indicele este mai mare, cu atat riscurile și gradul de obezitate este mai mate.

Un indice pana in 35 indica obezitate clasa I. Indicele pana in 40 se reprezinta obezitate clasa a II-a. Indicele mai mare de 40 este deja obezitatea morbida.

3. RISCURILE CONSUMULUI EXCESIV DE DULCIURI si OBEZITATEA

Atunci cand se fac excese de dulciuri, este depasita cantitatea recomandata de alimente si se ajunge la obezitate riscurile inerente sunt:

  • diabet zaharat 
  • hiperactivitate
  • probleme cardiovasculare
  • cresterea glicemiei si trigliceridelor
  • afectiuni dentare si carii
  • probleme de metabolism si tract digestiv
  • pofta de mancare crescuta
  • dezechilibre hormonale si acnee 
  • ateroscleroza si osteoporoza.

Alimente care scad pofta de dulce

Pofta de dulce nu este cu totul un lucru rau. Daca ea este satisfacuta prin consum minim de dulciuri si cu alimente cu continut scazut de zaharuri, atunci nu produce rau. Cheia succesului in orice viata si dieta sanatoasa este echilibrul intre toate substantele si nutrientii importanti pentru organism. 

Astfel pentru a scadea intensitatea poftei de dulce dar si frecventa ei iti prima faza iti recomand sa faci urmatorii pasi:

  • sa reduci consumului de alimente ultra procesate și rafinate
  • sa eviti consumul de dulciuri si zaharuri la sau dupa toate mesele
  • sa inlocuiesti gustarile cu fructe cu indice glicemic mare
  • sa consumi cu preponderenta alimente bogate in carbohidrati care au un indice glicemic mic
  • sa ai o alimentatie bogata in proteine slabe
  • sa ai o rutina a somnului, adica un program de somn de minim 7-8 ore pe noapte
  • sa faci miscare zilnic
  • sa consumi suficienta apa
  • la nevoie, sa suplimentezi dieta zilnica cu suplimente naturale bogate in magneziu, siliciu si crom.

Concluzie

Nimeni nu contesta placerea de a consuma din cand in cand ceva dulce, asa cum este ciocolata neagra, o prajitura, un desert. Insa atunci cand se depaseste masura, riscurile de a pierde de sub control greutatea si de a ajunge la obezitate sunt destul de mari. In plus, aceste dulciuri pot fi preparate inclusiv in varianta fara zahar, 100% natural. Astfel, linistind pofta de dulce, aduceti si un aport de nutrienti, vitamine si minerala in corp. 

Numai un stil de viata echilibrat, in care toate problemele de natura emotionala si psihica sunt tratat corespunzator, cu miscare si alimentatie diversificata, ne poate ajuta sa fim cu adevarat supli si sanatosi.

4. CE ITI PROPUN PENTRU A SCAPA DE POFTA DE DULCE?:)

La final vreau sa iti spun ca am si o veste foarte buna pentru tine:)

Daca stii despre tine ca ai o dependenta de dulce sau simti ca pofta de dulce este te provoca zilnic, mai ales cand vine vorba despre procesul de slabire sau mentinerea greutatii, vreau sa iti spun ca am creat un curs experiential tocmai pentru a te ajuta. Acest curs este un instrument valoros care te va spriji ca sa depasesti dependenta de dulce si toate poftele care decurg din ea, instrument pe care eu il folosesc in sedintele de terapie cu toti clientii mei cu care lucrez in programul de slabit Psiho-Dieta.

Cu siguranta vei afla informatii valoroase pe care nu ti le-a spus nimeni pana acum despre ce inseamna cu adevarat, la nivel neurobiologic dar si emotional atat dependenta de dulce cat si pofta pe care o simti zi de zi, informatii care te vor ajuta sa depasesti aceste obstacole.

Asadar, te astept cu drag sa te inscrii la cursul online: „R.A.I.N. -dizolva dependenta de dulce pe viata”, ce va avea loc pe 3 martie, 10 martie si 17 martie.

Inca o veste Buna!!!

Daca te inscrii pana la data de 25 februarie, beneficiezi de un pret preferential. Toate detaliile despre curs le gasesti AICI.

Abia astept sa lucram impreuna!

Pe curand,

Anca

RECOMANDARILE MELE

Niciun comentariu

Ce parere ai despre acest articol?

Scrie un comentariu

Toate campurile sunt obligatorii

Newsletter

Aboneaza-te la ofertele noastre [yikes-mailchimp form="2"] Prin inscrierea la newsletterul nostru, sunteti de acord cu Temeni si Conditii, Confidentialitate si Politica Cookies.
Copyright © 2013 - 2021 Anca Alungulesei Designed & Developed by WebFuture

Newsletter

Aboneaza-te la newsletterul RawCoco [yikes-mailchimp form="1"]

Privacy Policy Settings