O nouă perspectivă asupra procesului de slăbire

Bine te-am găsit,

O nouă zi a început și iată că s-a deschis o nouă perspectivă. Rezonez atât de mult cu această idee, încât vreau să îți împărtășesc și ție acest lucru.

Fiecare zi care se deschide în viața ta îți oferă o nouă perspectivă a realității. Și, pentru asta, trebuie doar să fii deschisă să îmbrățișezi această nouă perspectivă și, evident, să fii dispusă să mergi pe un alt drum decât cel de ieri. Dacă astăzi decizi să faci lucrurile în același mod în care le-ai făcut ieri, rezultatul acțiunilor tale nu poate fi decât același, nu? Evident că nu te poți aștepta la schimbări dacă faci lucrurile în același mod de ieri.

Fiecare zi care trece peste noi este transformatoare. Sau o putem face să fie transformatoare.

Multe persoane cred cu convingere că un comportament nu poate fi schimbat. Că te naști într-un anumit fel, cu anumite caracteristici, dobândești un anumit comportament, datorită mediului în care crești, și asta ești: aceasta este personalitatea ta, cu care defilezi prin viață. Și că acest tipar este valabil și atunci când vine vorba despre comportamentul alimentar. Felul în care mănânci, cum mănânci, preferințele alimentare sunt așa cum sunt și nu se pot schimba.

Ei bine, dă-mi voie să îți spun că nu este așa.

Orice comportament alimentar se poate schimba și se poate adapta (și nu, nu e nevoie să fii mâncăcioasă, chiar dacă părinții tăi sunt).

Obiceiurile alimentare se schimbă.

Preferințele alimentare se schimbă. 

De-a lungul timpului, am lucrat cu foarte multe persoane care aveau diverse obiective în ceea ce privește nutriția și starea de sănătate. Deși fiecare persoană este diferită, am indentificat 2 tipuri de obiective ale persoanelor cu care am lucrat:

  • O categorie de persoane (majoritatea) care își doreau să slăbească;
  • O altă categorie de persoane (o proporție mai mică) care își doreau să își îmbunătățească stilul de viață, deci, implicit, stilul alimentar.

Deși par obiective diferite, nu este chiar așa. Hai să îți explic de ce…

Să presupunem acum că tu faci parte din prima categorie: îți dorești să slăbești. Te-ai îngrășat într-o anumită perioadă de timp un număr de kilograme și ți-ai dat seama într-o bună zi că corpul tău are nevoie să slăbească. Ai nevoie urgent să îți scazi procentul de grăsime din organism.

Faptul că te-ai îngrășat (într-o perioadă mai scurtă sau mai lungă de timp) se traduce prin:

  • corpul tău este în dezechilibru, deci nu mai este în starea de homeostază;
  • hormonii sunt dezorganizați;
  • există un anumit grad de inflamație în organism;
  • gândurile și emoțiile tale nu mai sunt sincronizate și în armonie cu tine.

Așadar, grăsime în exces în organism se traduce prin stare precară de sănătate.

Atunci când vine vorba că „trebuie să slăbesc nu este nicidecum despre faptul că nu-ți stă bine costumul de baie vara, la mare, sau că nu te încape rochia de revelion, ci este primul semnal că trebuie să faci ceva în sensul ăsta, deoarece ai pășit deja pe un teren periculos: ai deschis poarta de intrare către glicemie crescută, colesterol crescut, inflamație celulară, hormoni dezechilibrați, grăsime în exces, fragilitate osoasă și multe altele.

Într-un cuvânt, ar trebui să înțelegi că ai nevoie de ajutor și, evident, să-l și ceri unei persoane specializate, care te poate ghida.

În momentul în care spui STOP și decizi să ajungi din nou la greutatea ta optimă, într-o manieră sănătoasă și echilibrată, te îndrepți către cea de-a doua categorie a persoanelor despre care ți-am vorbit mai sus: înțelegi că, pentru a fi sănătoasă și, implicit, pentru a slăbi sustenabil, este nevoie să îți îmbunătățești stilul alimentar. Și iată că acum faci și tu parte din ce de-a doua categorie de persoane.

Până aici este clar. Însă partea interesantă este ceea ce se întâmplă după ce slăbești. Adică după ce îți atingi obiectivul.

Majoritatea persoanelor care se angrenează în procesul de slăbire nu reușesc să își mențină rezultatele pe termen lung. Sau au fluctuații de greutate destul de mari, într-o anumită perioadă de timp. Sau, mai rău, sunt mereu stresați și trăiesc cu frica că orice mănâncă vor ajunge să se îngrașe.

Acesta este procesul pe care am vrut cu adevărat să îl înțeleg: unde se duc toate acele rezultate ale schimbării și de ce nu se pot menține pe termen lung?

Pentru că am observat acest tipar și la o parte din persoanele cu care am lucrat 1 la 1 și pe care le-am ajutat să slăbească, evident că am vrut să înțeleg de ce se întâmplă acest lucru. Am vrut să înțeleg în profunzime de ce se întâmplă acest fenomen? Care este procesul care se petrece de fapt? Ce îmi scapă? Cum pot evita „reîntoarcerile” la vechiul stil de viață, astfel încât rezultatele să fie durabile?

Și întrebările la care am încercat să le găsesc răspuns au fost:

  • Cum ar trebui să fie, de fapt, schimbarea, astfel încât să devină stil de viață permanent?
  • Ce instrumente trebuie aplicate, astfel încât, persoana care decide să slăbească sau să îmbrățișeze un stil de viață sănătos, să facă acest lucru fără să se mai întoarcă înapoi?

Și, pentru că răspunsul acestor întrebări nu l-am găsit în studiile clasice de nutriție, am lărgit aria de căutări și am căutat soluții în alte științe, cum ar fi: neuroștiința, mindfull eating, nutriție integrativă și epigenetică.

Pentru mine este foarte clar faptul că, atunci când vine vorba despre „a slăbi”, doar NUTRIȚIA, ca știință, nu este suficientă pentru a obține rezultate sustenabile pe termen lung. Pentru că „a slăbi” este de fapt un proces prin care trece persoana care își dorește să slăbească și este mult mai profund decât un calcul matematic al caloriilor care intră în corp.

Este nevoie să privim procesul de slăbire și de îmbunătățire a stilului de viață la un nivel holistic, nu doar fizic. Pentru că ființa umană este un întreg, un tot care funcționează sinergic. Fiecare parte din tine influențează celelalte părți și fiecare acțiune pe care o faci asupra corpului îți influențează celelalte părți (mentalul și emoționalul), dar și viceversa.

Așadar, studiile și cercetările mele în toate aceste domenii m-au condus către o concluzie revelatoare, și anume:

Atunci când îți dorești să slăbești sau să îți schimbi stilul alimentar,
poți face schimbarea doar prin înlocuirea definitivă a obiceiurilor alimentare nesănătoase cu obiceiuri alimentare benefice.

Mai exact, cum se traduce acest lucru?

  1. Balanța va înclina întotdeauna către ceea ce este împământenit în tine. Adică, către ceea ce mintea ta a transformat în automatism (principiu aplicabil și când vine vorba despre mâncare).
  2. Ceea ce pui în farfurie contează într-o proporție mult mai mică decât ceea ce gândești tu despre mâncarea din farfurie (sunt persoane care în farfuria cu mâncare văd DOAR CALORII și alte persoane care văd NUTRIENȚI).

Cu alte cuvinte:

  • Nu contează numărul de calorii pe care te străduiești să le numeri la fiecare masă;
  • Nu contează cât de mult sport faci cu gândul că vei slăbi (mai ales dacă nu îți place acest lucru);
  • Nu contează cât de multe sucuri verzi bei, dacă acest lucru nu îți place cu adevărat și nu face parte din bagajul tău de obiceiuri automate.

Ca să reușești pe termen lung să slăbești trebuie:

SĂ DAI DEOPARTE VECHIUL (adică să renunți la vechile obiceiuri alimentare nesănătoase) și SĂ FACI LOC NOULUI (adică să adopți noi obiceiuri alimentare sănătoase).

De asemenea, pe lângă asta contează foarte mult:

  • CONVINGERILE pe care mintea ta le-a dobândit din mediu sau le-a fabricat vizavi de mâncare și greutate;
  • MOTIVELE pentru care îți dorești să slăbești sau să fii mai sănătoasă (de cele mai multe ori sunt altele decât îți imaginezi);
  • RECOMPENSELE pe care le-a găsit mintea ta în farfuria cu mâncare.

Toate aceste aspecte cântăresc mult mai mult în balanța dobândirii greutății ideale pe care o visezi decât 1.200-1.500-1.800 de kcal zilnic sau 5 alergări în plus pe banda de la sală.

Altfel, orice schimbare vei face va fi doar temporară (nu zic neapărat că nu e bine, însă nu este suficient cât să țină o viață) și nu face decât să genereze frustrare și neputința că nu vei fi în stare să reușești vreodată în acest demers.

Așadar, dă-mi voie să mă prezint din nou în fața ta!

Eu sunt Anca Alungulesei, Coach Nutriționist – creatoarea PSIHO-DIETEI, metoda integrativă de slăbit pe care am creat-o pornind de la 4 principii sinergice, demonstrate științific, prin care îți schimbi definitiv obiceiurile alimentare și ajungi la greutatea optimă.

În final, vreau să îți mai spun un lucru care, sper eu, să îți trezească curiozitatea: știi ce face diferența între succesul de a slăbi și a te menține și frustrarea de a nu reuși să faci acest lucru? Gândurile care stau între tine și farfuria de mâncare, dar și gândurile care stau între tine și kilogramele tale…

Cam atât pentru astăzi. În curând îți voi povesti pe larg ce înseamnă psiho-dieta, însă, până atunci, te poți informa despre ea aici. De asemenea, mi-ar plăcea foarte mult să aflu părerea ta despre ce înseamnă pentru tine „să slăbești”, dar și ce părere ai despre informațiile de mai sus. Îmi poți lăsa un comentariu mai jos și îți voi răspunde cu mare drag.

Te îmbrățișez,

Anca

Articole asemănătoare

Cum înlocuiesc pofta de dulce?

Pofta de dulce ascunde multe lipsuri și, din păcate, unele dintre ele sunt emoționale. Dulcele este prietenul din farfurie care ne aduce un strop de fericire de la prima înghițitură. Dar oare așa e? Sunt mulți factori care susțin și

Vezi articol...

Ai găsit piesa lipsă din puzzle-ul slăbitului? 🧠
Dacă nu, sunt aici să te ajut 💜

E-Book Gratuit